je zakelijke pagina op facebook

focus er niet te veel op

Facebook lijkt wel een must voor de hedendaagse ondernemer. Dan heb ik het uiteraard over een zakelijke pagina. Het klinkt zo mooi: af en toe een berichtje rondsturen en de klanten komen vanzelf. Of toch niet?
facebook zakelijke pagina

Facebook-facts

Facebook is groot, erg groot. Wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers. Een enorme prestatie om dat in slechts 8 jaar op te bouwen.
In Nederland zijn er meer dan 7 miljoen gebruikers. Vooral dit jaar is het aantal Nederladnse gebruikers explosief gegroeid, meer dan 2 miljoen accounts zijn aangemaakt. Tel daarbij op dat het aantal mensen dat dagelijks Facebook bezoekt (in Nederland) in een jaar is verdubbeld.
Een enorme potentiële markt, waar we allemaal graag een graantje van meepikken.

Een zakelijke pagina op Facebook

Dit behoeft weinig uitleg meer, als je de laatste maanden tenminste niet onder een steen geleefd hebt ;-)
Met zoveel gebruikers is de kans dat jouw doelgroep ook aanwezig is wel erg groot. Snel een mooie bedrijfspagina opgezet, wat kennissen en relaties uitgenodigd om fan te worden en het grote verdienen kan beginnen. Of toch niet?

Win-win situatie toch?

Ondertussen ben je uren bezig geweest om je pagina op te zetten en te promoten. Je post regelmatig interessante berichten en gaat interactie aan met je fans door ze vragen te stellen en filmpjes of foto’s te uploaden.
Een perfecte manier om aan klantenbinding te doen: jij vergroot je bereik en je fans ontvangen interessante statusupdates van je.

Verwacht geen wonderen

Helaas is de praktijk niet zo eenvoudig en rooskleurig. Facebook heeft sinds de zomer van dit jaar het bereik van je fanpage drastisch teruggedraaid en vervolgens direct een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd: de promoted post. De rest van je fans kan je wel bereiken, maar dan door te betalen; een zogenaamde promoted post.
Kijk er je statistieken maar eens op na. Als je een paar maanden geleden een bericht postte was het bereik al snel 80 tot 90% van je volgers. Nu ligt dat rond de 15 tot 20%. Als je iedereen wilt bereiken, zul je nu echt in de buidel moeten tasten.

Hoe nu verder?

Welke richting het met Facebook uitgaat weet gelukkig niemand. Het kan een veel groter succes worden dan het nu al is of we zijn het over een paar jaar weer vergeten.
Denk maar aan Hyves. Een paar jaar geleden een must, nu alweer bijna vergeten. Daar gaat je zorgvuldig opgebouwde doelgroep, hup naar het volgende social netwerk en je kunt weer van voor af aan beginnen met een blanke lei
Staar je dus niet blind op de potentie van Facebook, maar het is zeker te vroeg om het zomaar aan de kant te zetten.
Stel wel je verwachtingen bij en vergeet de andere kanalen niet.

Alternatieve vormen van klantenbinding

Het versturen van nieuwsbrieven via email is nog altijd een zeer krachtig middel om contact met je doelgroep te houden. Concentreer je op het uitbouwen van je mailinglijst en bouw zo een band op met een veel stabielere groep.
Zorg daarnaast voor regelmatig nieuwe content op je website. Het voordeel van artikelen op je website is dat het een lang leven heeft. Het wordt geïndexeerd door de zoekmachines, men komt op je pagina terecht als ze op zoek zijn naar informatie over dat specifieke onderwerp. Een post op facebook heeft een levensduur van een paar uur, als al. Daarna is het overspoeld door andere talloze berichten van vrienden of andere pagina’s.

Conclusie

Zorg voor een goede mix: verstuur email nieuwsbrieven, plaats interessante artikelen op je website en zet berichten op facebook met verwijzing naar het artikel op je website. Probeer ook aanmeldingen voor je nieuwsbrief via Facebook te genereren.
Op die manier ben je serieus bezig een langdurige band op te bouwen met relaties die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Hulp nodig?

Heb je na het lezen van deze informatie hulp nodig neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik help je graag verder op weg en geef je een eerlijk advies.
Uiteraard heb ik ook een zakelijke facebookpagina. Likes zijn altijd welkom!

Interessante artikelen:

deze maand enkel artikelen over Facebook:

↑ top