digitale nieuwsbrief: uit de tijd of toch niet?

waarom de nieuwsbrief belangrijk is en blijft

belang van digitale nieuwsbrief

Op de hoogte blijven

Je ziet het steeds vaker op websites: de mogelijkheid om je in te schrijven voor de nieuwsbrief verdwijnt. Wil je toch op de hoogte wilt blijven van de activiteiten van het betreffende bedrijf of organisatie kun je ze enkel nog volgen via social media zoals facebook of twitter.
Jammer! Zo blijft het gissen of die waardevolle informatie wel bij de lezers terecht komt.

Waarom volgen via facebook niet genoeg is

Als je als facebook gebruiker meerdere pagina’s volgt, komt dit je vast bekend voor:
Je hebt het “vind-ik-leuk” duimpje van de betreffende pagina aangeklikt om hen te volgen. In de beginfase zie je regelmatig hun berichten in je tijdlijn verschijnen. Als je daar vervolgens niet op doorklikt, krijg je steeds minder berichten van die pagina te zien. Op den duur zie je zelfs (bijna) geen berichten meer van hen. Zo mis je interessante informatie, die je waarschijnlijk wel gelezen had als het in je mailbox gekomen was.

En Twitter dan?

Twitter werkt ongeveer hetzelfde. De kans dat jij je tijdlijn nakijkt op hetzelfde moment dat het bedrijf dat je volgt een bericht heeft geplaatst is redelijk klein. Vrijwel uitgesloten zelfs. En wees nou eerlijk, ga jij die enorme stroom van berichten die dagelijks op je tijdlijn verschijnen allemaal teruglezen? Grote kans dat je ook via die medium waardevolle informatie misst.

Waarom de nieuwsbrief nog altijd toekomst heeft

Nieuwsbrieven die in je mailbox binnenkomen bekijk je waarschijnlijk wel. Je zult ze niet allemaal lezen en doorklikken, maar je wordt wel weer aan de afzender en zijn expersise herinnerd.
Als verzender heb je veel meer controle. Je kunt de inhoud personaliseren en via de statistieken kun je terugzien op welke informatie de lezers doorklikken en als interessant beschouwen. Daar kun je bij volgende nieuwsbrieven je voordeel doen.
Volgens een recente studie van McKinsey is email-marketing veel effectiever dan facebook en twitter samen. Ze spreken zelfs van 40%!

Gebruik een goede mix

Natuurlijk blijft het belangrijk om aanwezig te zijn op facebook en twitter. Het is goed voor je naamsbekendheid en er zijn nog altijd mooie resultaten te halen. Het beste resultaat haal je echter uit een mix van al deze kanalen.

Geïnspireerd door de impact van een nieuwbrief?

Heeft dit artikel je geïnspireerd om met email marketing te starten, maar weet je niet precies hoe je dit aan moet pakken? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag verder op weg en geef je een eerlijk advies.

↑ top