nieuwe regels voor webwinkels

Per 13 juni 2014 gelden er nieuwe regels voor webwinkels. Zorg dat je webshop is aangepast, anders riskeer je een enorme boete.

nieuwe regels voor webshops

Nieuwe regels voor webshops per 13 juni 2014

Per 13 juni aanstaande gelden er nieuwe regels voor verkoop op afstand, oftewel verkoop via een webwinkel. Ze zijn vooral bedoeld om de consumenten te beschermen.
De regels vloeien voort uit de nieuwe Europese consumentenwetgeving. Het is zaak dat je je webwinkel zo snel mogelijk aan de nieuwe voorwaarden aanpast. Anders riskeer je een boete die kan oplopen tot wel € 450.000,00!

Waarom een nieuwe wet?

De wijzigingen zijn nodig om de regels voor webwinkels in heel Europa gelijk te trekken. Iedereen die iets verkoopt via zijn website (een overeenkomst op afstand sluit) heeft te maken met die nieuwe Wet koop op afstand.
De aanpassingen zijn erop gericht om de consument meer te beschermen.
De huidige regels stammen uit 1997, toen e-commerce nog in de kinderschoenen stond. Niet zo vreemd dus, dat de wet aangepast wordt aan de eisen van deze tijd.

Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen

  1. de bedenktijd wordt verlengd naar 14 dagen – is nu 7 dagen
  2. de tekst op je bestelknop moet gewijzigd worden in ‘bestel met betalingsverplichting’
  3. je moet het modelformulier voor herroeping aanbieden
  4. levertijd is maximaal 30 dagen
  5. je moet de klant uitgebreide informatie geven over garantie en klachten
  6. er zijn wijzigingen in extra kosten zoals administratie- en betalingskosten
  7. klanten hebben 14 dagen de tijd om het product terug te sturen
  8. je mag extra opties niet meer standaard aanvinken als de klant ervoor moet betalen
  9. als de klant aangeeft de koop ongedaan te willen maken, moet je binnen 14 dagen het aankoopbedrag plus de verzendkosten aan de klant terugbetalen
  10. je moet het duidelijk vermelden als de kosten voor terugzending voor rekening van de klant zijn
  11. ook voor aankopen via online veilingsites geldt de wettelijke bedenktijd

Wat moet je als webwinkel eigenaar nu doen?

Om aan de veranderde regelgeving te voldoen, is het verstandig om tijdig de wijzigingen door te voeren:

  • zorg dat de betaalmogelijkheden in de eerste stap van het bestelproces vermeld worden;
  • informeer je klant vooraf duidelijk, zoals totaalprijs, opzegmogelijkheid, duur van de overeenkomst, retourkosten e.d.
  • pas je online voorwaarden, teksten en documenten aan aan de nieuwe regels
  • informeer je medewerkers over de nieuwe bedenktijd ten terugbetaaltermijn

Wacht niet te lang

Let op: als je niet op tijd actie onderneemt, kan dat vervelende consequenties voor je hebben. Het herroepingsrecht kan verlengd worden naar 12(!) maanden. En als de klant niet (voldoende) wordt geïnformeerd over de kosten van het retourneren, draai jij op voor die kosten.
Voor je het weet is het 13 juni.

Meer weten:

  • lees de hele wet op de website van Autoriteit Consument en Markt
  • meer info op de website van thuiswinkel waarborg
  • heb je geen zin of tijd om het zelf allemaal uit te pluizen, laat dan je webshop checken door een jurist of adviseur met kennis van e-commerce

Laat de webshop-scan doen

Je kunt ook contact met mij opnemen voor een webshop-scan. Ik werk samen met een ter zake kundig juridisch adviseur. Je krijgt een helder rapport met bevindingen en adviespunten.

De kosten zijn € 195,- excl. btw en eventuele aanpassingen. Voor dat geld ga je toch niet het risico lopen een boete te krijgen die kan oplopen tot € 450.000,00 …

↑ top