gebruiksvriendelijkheid website

Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website? – 7 tips –

Vaak zijn een paar kleine aanpassingen voldoende om de usability of gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

Goede voornemens?

Het nieuwe jaar is alweer een paar weken en de feestelijkheden zijn alweer lang en breed vergeten. Terug in de dagelijkse werkelijkheid!
Wat is er nog over van je goede voornemens? Had je ze überhaupt gemaakt?

Nieuw uiterlijk nieuwsbrief

Een van mijn goede voornemen was een nieuw uiterlijk van mijn nieuwsbrief. Bij deze dus. Bijkomend voordeel: ik krijg een veel beter inzicht op de acties die jullie lezers gaan ondernemen.
Op die manier kan ik daarop inspelen en de kwaliteit verbeteren.
Wellicht een goede reden om zelf ook te starten met het sturen van nieuwsbrieven.

Gebruiksvriendelijke website, wat is dat?

Vaak zijn een paar kleine aanpassingen voldoende om de usability of gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.
Probeer met het ontwerp van je website niet te vernieuwend te zijn. Als het een zoekplaatje is, zijn de bezoekers direct weer verdwenen om nooit meer terug te komen.
Tijd om eens kritisch naar je eigen site te kijken en eventueel verbeteringen aan te brengen.

7 tips om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten

Een paar tips die je op weg kunnen helpen:

  1. zorg voor logische en duidelijke navigatie
    Het meest gebruikt is horizontaal bovenaan of verticaal links. Dit is ook wat bezoekers verwachten, maak daar gebruik van! Zorg ook dat het logo linksboven staat en een link heeft naar de homepage.
  2. zet de belangrijkste informatie bovenaan
    Zorg dat die informatie meteen zichtbaar is, zonder te scrollen.
  3. gebruik de taal van je doelgroep
    Duidelijk taalgebruik op je website is erg belangrijk. Zorg dat je in je webteksten zo weinig mogelijk (technisch) vakjargon gebruikt, beter is om gangbare woorden te gebruiken.
    Dit is ook beter voor je vindbaarheid in google.
  4. zorg voor overzichtelijke en snel te scannen tekst
    Maak de tekst overzichtelijk door gebruik te maken van veel tussenkopjes en alinea’s. Gebruik toepasselijke kopteksten voor de koppensnellers onder de lezers.
  5. gebruik toepasselijke afbeeldingen om de tekst kracht bij te zetten
    Het spreekwoord is niet voor niets dat beelden duizendmaal meer zeggen dan woorden. Maak daar gebruik van! Nog beter: plaats een filmpje over het onderwerp op je site.
  6. gebruik een eenvoudig contactformulier
    Hoe minder je vraagt, hoe lager de drempel, hoe sneller een potentiële klant het formulier invult. Probeer het te beperken tot 3 of 4 invoervelden.
  7. gebruik duidelijke links
    En duidelijk is in dit geval duidelijk in het oog springend en met een duidelijke omschrijving. Zorg dat externe links in een nieuw venster openen.

↑ top