user experience

Wat is het precies en 7 tips om het te verbeteren

user experience

Wat is user experience?

User experience is de totale beleving zoals die door een bezoeker van je website wordt ervaren. Dan hebben we het niet enkel over het gebruiksgemak, maar ook efficiëntie, uiterlijk (design), uitstraling, verwachting e.d.
Het gaat om het geheel, hoe dat overkomt bij je bezoekers en welke emotie je website oproept.

De eerste indruk

In een paar seconden bepalen bezoekers hun eerste indruk over jouw website en in het verlengde daarvan over jouw bedrijf. In deze eerste seconden scannen ze direct alle aanwezige onderdelen. Als ze niets zien waardoor ze zich aangesproken of verbonden voelen, gaan ze meteen weg.
Ieder onderdeel moet de bezoeker aanspreken, van kleurgebruik tot ontwerp tot kopteksten tot navigatie tot inhoud. Eén passend totaalplaatje dus.

Wat gaat er door het hoofd van een nieuwe bezoeker?

Bij zo’n eerste bezoek schieten er een aantal vragen door het hoofd van de nieuwe bezoeker. Vragen als:
– Is dit bedrijf betrouwbaar?
– Hebben ze een goede reputatie?
– Is het professioneel bedrijf?
– Kan men in mijn behoeften voorzien?
– Hebben ze voldoende ervaring?
– Is dit bedrijf betrouwbaar genoeg om mijn gegevens achter te laten en online te bestellen?
Dit gebeurt in luttele seconden en ondertussen wordt je website gescand en zoekt de bezoeker positieve aanknopingspunten en antwoorden op zijn vragen.

De beleving van de bezoeker

Goede user experience zorgt dat je bezoeker een blij gevoel heeft, hij vindt wat hij zoekt én hij later terugkomt voor meer. Een woord wat vaak in dit kader gebruikt wordt is “engagement”. Lastig te vertalen in het Nederlands, maar je moet denken aan verbondenheid. De bezoeker voelt zich prettig op je site en de kans dat hij nog eens terugkomt is groot.

7 Tips voor een betere user experience

  1. Laat niet te veel informatie tegelijk zien. Beter een klein stukje met met de mogelijkheid door te klikken naar meer en uitgebreidere informatie.
  2. Als iets aan te klikken is, laat dat dan ook duidelijk zien.
  3. Probeer voorbeelden te geven in plaats van omschrijvingen.
  4. Laat mensen niet te veel onthouden. We kunnen maar 3 of 4 dingen tegelijk onthouden. Herhalen dus!
  5. Geef veel feedback, zeker bij een bestelproces. Laat van moment tot moment weten wat er gebeurt en waarom.
  6. Zorg dat er niet teveel informatie gelijk op de bezoeker afkomt. Dan kan hij de informatie waarnaar hij zoekt niet snel vinden. Maak groepen van onderwerpen die bij elkaar horen, dat maakt het scannen van je pagina gemakkelijker.
  7. Rood met blauw is de moeilijkste en onprettigste kleurencombinatie voor je ogen. Nooit samen gebruiken dus.

Hoe meet je user experience?

Moeilijk punt, emoties zijn lastig meetbaar. Je kunt immers niet in het hoofd van iemand kijken. Daarbij is de persoonlijke stemming van de bezoeker van invloed. In een postitieve stemming zal hij je site heel anders ervaren dan wanneer hij een rotdag heeft gehad.
Van belang is dat je een onpartijdig oordeel krijgt. De opinie van familie of vrienden is meestal toch wat gekleurd.

Wat kun je zelf doen?

  • vraag feedback aan je bezoekers en klanten
  • zet een poll op je website
  • testen, testen en nog eens testen

Er zijn gespecialiseerde bedrijven die het traject samen met je doorlopen. Het mag duidelijk zijn dat het een arbeidsintensief onderzoek is. Alleen interessant als je veel omzet uit je website wilt halen.

Conclusie

Het is best ingewikkelde materie. Maar uitermate belangrijk als je meer omzet uit je website wilt halen. Je kunt zelf starten met heel kritisch naar je site te kijken, alsof je een nieuwe bezoeker bent. Zet ook social media in.

Hulp nodig?

Heb je na het lezen van deze informatie hulp nodig of wil je meer weten over user experience, neem eens vrijblijvend contact op.
Ik help je graag verder op weg en geef je een eerlijk advies.

↑ top