maand van de mijlpalen

Deze maand bestaat het world wide web 20 jaar. Er is in die jaren veel veranderd!
Met handige checklist voor een moderne en vindbare website.

mijlpalen

Augustus 2011 – de maand van de mijlpalen!

Deze maand bestaat de personal computer 30 jaar. Het is pas 30 jaar geleden dat de eerste pc op de markt kwam. Wat een enorme opmars in een relatief korte tijd. We kunnen absoluut niet meer zonder! Destijds met de enorme geheugencapaciteit van 10MB, nu net genoeg voor twee foto’s.

20 jaar www

Nog een mijlpaal: het world wide web bestaat 20 jaar. Nog zo’n revolutie.
Zeker als je ziet hoe de eerste webpagina eruit zag. Zomaar wat tekst met wat links. Er is in 20 jaar veel veranderd.
De uitstraling van je website is steeds belangrijker geworden. Het is een verlengstuk van je bedrijf en veelal een eerste kennismaking voor potentiële klanten met je bedrijf.

Is er wel zoveel veranderd?

allereerste websiteHet uiterlijk en de presentatie van een webpagina is de afgelopen 20 jaar sterk veranderd. Maar kijk eens hoe een willekeurige pagina er uit ziet, zoals een robot dit ziet. Je weet wel, de nijvere speurhonden van zoekmachines zoals google die dagelijks het web afspeuren naar nieuwe inhoud en pagina’s. Dan zie je ongeveer hetzelfde als de allereerste pagina. Probeer het maar eens uit.

Hoe overzichtelijk is het worldwideweb nu nog?

Inmiddels zijn we 20 jaar verder en zijn er miljoenen websites in de lucht.
Het lijkt wel of je als bedrijf niet meetelt als je niet online bent!
Zonder zoekmachines vinden we nog nauwelijks waarnaar we op zoek zijn. Wees eerlijk, hoe vaak typ je het adres van een site die je wilt bezoeken? Meestal snel een paar steekwoorden intypen en google het werk laten doen. Dan nog één klik en je bent er.

Hoe val je nu nog op met je bedrijf tussen dat enorme aanbod?

Een pagina zonder opmaak laat in een oogopslag zien of je boodschap goed naar voren komt, wat de belangrijkste tekst is, waar de afbeeldingen over gaan.
Belangrijk om te weten hoe google jouw pagina ziet als je beter gevonden wilt worden.
Test het eenvoudig door in google op de “in cache”-versie te klikken en vervolgens de tekstversie te kiezen. Hier lees je precies hoe je dat kunt doen.

Het belang van een goed opgebouwde site

En, hoe duidelijk was jouw pagina? Of kan het nog wat verbeterd worden?
Het mag duidelijk zijn: een goed opgebouwde site wordt beter gevonden. Van groot belang dus om je site zo goed mogelijk op orde te hebben, gebruikmakend van de moderne technieken die we nu ter beschikking hebben.
Een mooi design is prachtig, maar als de techniek niet juist is wordt het nooit een succes.

Checklist voor een moderne website

Hoe beter je site gebouwd is, hoe beter die gevonden wordt, hoe meer bezoekers. Zie deze checklist of jouw site nog aan de moderne eisen voldoet:

  1. Zorg voor goede en waardevolle inhoud.
  2. Gebruik een duidelijke en herkenbare paginanaam, dus www.jebedrijf.nl/belangrijkstedienst.html in plaats van www.jebedrijf.nl/04572=?uPRk.html.
  3. Gebruik een domeinnaam die al een zoekwoord bevat, dus www.schilderdevries.nl ipv www.devries.nl.
  4. Zorg voor waardevolle links naar je pagina, vergeet de social media niet.
  5. Zorg voor duidelijke en simpele navigatie op iedere pagina. Door de huidige zoekmachines komen bezoekers op een willekeurige pagina op je site terecht. Belangrijk dus om op iedere pagina een goed overzicht te hebben.
  6. Vermijd splash- of intro pagina’s. Zie punt 5 én wordt door bezoekers als zeer storend ervaren.
  7. Maak je site goed toegankelijk voor zoekmachines: – overzichtelijke, schone code – scheiding inhoud en opmaak (dus divs + css) – xml sitemap
  8. Zorg voor regelmatig nieuwe inhoud.

Meer weten?

Is dit je toch allemaal wat te technisch, of heb je er geen tijd voor?
Neem gerust contact met me op. Dan bekijken we samen je site en krijg je een duidelijk advies waar verbetering of aanpassing wenselijk is.

↑ top